چک صیادی

با روی کارآمدن دسته چک صیاد و ابلاغ قوانین جدید چک، این ابزار پرکاربرد، ارزش بیشتری در تعاملات مالی پیدا کرده و یک سالی است که می‌توان با خیال راحت به چک صیاد و وصول آن اعتماد کرد. اگر تاکنون نسبت به دریافت دسته چک صیاد اقدام نکرده‌اید با این مطلب بلاگ آتی‌پی همراه شوید.

چک صیاد؛ ابزاری ارزشمند

چک یکی از پرکاربردترین و پرحاشیه‌ترین ابزارهای معامله به حساب می‌آید. البته با تدوین قانون جدید چک که از نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، اعتبار دسته چک‌ها‌ هم‌ افزایش یافت و متعاقباً مردم هم تمایل بیشتری نسبت به دریافت و استفاده از دسته چک پیدا کردند. همان طور که در پست‌های قبلی گفتیم مهم‌ترین وجه تمایز چک صیاد با چک‌های قدیمی، کد یکتای ۱۶ رقمی آن می‌باشد که امکان استعلام حساب صادرکننده چک را قبل از صدور چک به دریافت کننده می‌دهد. این امر موجب کاهش شدید آمار چک‌های برگشتی و افزایش ارزش چک صیاد در بازار شده است. حالا که می‌توان راحت‌تر نسبت به صدور و وصول این نوع چک اقدام کرد چرا نسبت به دریافت دست چک صیاد اقدام نکنیم؟!

برای دریافت دسته چک صیاد موارد زیر در نظر بگیرید:

  1. داشتن یک حساب قرض الحسنه جاری
  2. ارائه اصل  و کپی سند یا اجاره‌نامه محل سکونت یا کار فرد متقاضی (الزامی بودن این مورد، به بانکی که می‌خواهید از آن دسته چک دریافت کنید بستگی دارد.)
  3. عودت اعلامیه صدور دسته چک(نامه‌ای که از سمت بانک جهت تایید آدرس متقاضی ارسال می‌شود)
  4. ارائه کپی از تمامی مدارک هویتی بر اساس حقیقی یا حقوقی
  5. به همراه داشتن یکی از قبوض آب ، برق ، گاز و … برای ثبت آدرس دقیق محل سکونت

اقدام جهت درخواست برای دریافت دسته چک صیاد

برای دریافت چک صیاد کافیست به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و با داشتن مدارک ذکر شده، درخواست دسته چک صیاد تنظیم و آن را به معاون یا رئیس شعبه ارائه نمایید. ممکن است در برخی از بانک‌ها، نیاز به نوشتن یک نامه جهت ثبت درخواست دسته چک باشد. در این صورت بهتر است نامه‌ای که تنظیم می‌کنید مختصر و مفید، محترمانه، بدون غلط املایی و تایپ شده باشد.

می‌توانید از نمونه‌ متن نامه درخواست دریافت دسته چک صیاد برای یک فرد حقیقی که به شرح زیر آورده شده است استفاده نمایید.

**ریاست محترم بانک —– شعبه —–

با سلام و احترام؛

اینجانب —– فرزند —–به شماره ملی —– و شماره شناسنامه —– صادره از —– و دارنده شماره حساب —– جهت انجام امور مالی، درخواست دریافت دسته چک صیاد از شعبه شما دارم.

لذا خواهشمندم با تقاضای بنده موافقت نموده و دستور فرمایید تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

با سپاس**

استعلام سوابق بانکی

پس از ثبت درخواست در شعبه، هویت و سوابق بانکی شما توسط رئیس شعبه مورد احراز قرار می‌گیرد و در صورتی که نتیجه استعلام سفید باشد دسته چک به شما تعلق خواهد گرفت.

  • اما اگر در سوابق شما چک برگشتی وجود داشته باشد ابتدا می‌بایست نسبت به رفع سوءاثر آن اقدام نموده و مجددا درخواست دهید.
  • یکی از مواردی که می‌تواند روند دریافت دسته چک صیاد را برای شما سریع‌تر و راحت‌تر کند حضور یک معرف خوش حساب در شعبه بانک موردنظر است. البته برخی بانک‌ها وجود یک معرف را الزامی می‌دانند. بهتر است فردی را به عنوان معرف انتخاب کنید که از گردش حساب خوبی در آن بانک برخوردار باشد. مهم‌ترین تفاوتی که میان معرف و ضامن وجود دارد این است که معرف هیچ‌گونه مسئولیت قانونی بر عهده ندارد.

درخواست دسته چک جدید

احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چگونه بعد از تمام شدن برگ‌های چک، دسته چک جدید صیاد بگیریم؟

مطابق با قوانین بانکی کشور، همه بانک‌ها اولین دسته چک مشتریان خود را ۱۰ برگی صادر می‌کنند. در صورت خوش حسابی و اتمام دسته چک اول، دسته چک بعدی ۲۵ برگی و پس از آن هم، ۵۰ برگی صادر خواهد شد.

برای اینکه هربار دسته‌چک جدیدی به شما داده شود باید حداقل ۸۰٪ برگه‌های دسته‌چک قبلی خود را بدون مشکل و تاخیر پاس و تسویه کرده باشید.

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *