متاورس

شاید باورکردنی نباشد اما ما این شانس را داریم که آزادانه به رویاهایمان برسیم! در متاورس حتی می‌توان مثل یک پرنده پرواز کرد و مثل سیندرلا با یک چوب جادو، برای اشرافی‌ترین مهمانی شهر آماده شد. اگر هنوز برای زندگی در دنیای رویایی و متفاوت متاورس آماده نشده‌اید، در این مطلب با بلاگ آتی‌پی همراه شوید.

تاریخچه متاورس

متاورس چیست؟

همه‌گیری ویروس کرونا میلیون‌ها نفر را خانه‌نشین و مجبور به پذیرش خدمات آنلاین کرد. بسیاری از شرکت‌ها امکان دورکاری را برای کارمندانشان فراهم کردند و زندگی در دنیای مجازی شکل جدی‌تری به خود گرفت. این شکل از ارتباط، به کمک اینترنت و از طریق صفحه نمایش گوشی یا مانیتور برقرار شده است.

اما در دنیای جدید متاورس، کاربران دیگر محدود به یک صفحه نمایش و اینترنت نیستند بلکه تمام ذهن آن‌ها درگیر زندگی در دنیای جدیدی است که مثل دیدن رویا می‌باشد. دنیایی که بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا گذاشته و حتی مفهوم زمان و مکان را تغییر خواهد داد.

همه چیز از یک رمان تخیلی شروع شد!

در سال ۱۹۹۲، نیل استفنسون نویسنده کتاب‌های علمی تخیلی، در رمان خود با عنوان تصادف در برف (Snow Crash)  از اصطلاح متاورس استفاده کرد. او در بخشی از کتاب خود می‌نویسد:هنگامی که ۱۰ سال پیش، هیرو نخستین بار این مکان را دید، نرم‌افزار مونوریل هنوز نوشته نشده بود. او و دوستانش برای این که بتوانند به جاهای مختلف بروند، مجبور بودند نرم‌‌افزار اتومبیل و موتورسیکلت بنویسند. آنها نرم‌‌افزارهای خود را بیرون می‌‌بردند و در بیابان سیاهی در شبِ الکترونیکی، با هم مسابقه می‌‌دادند.

آن‌چه استفنسون ۳۰سال پیش در ذهن خود خلق کرد، حالا به یک هدف کلان برای بسیاری از غول‌های فناوری جهان تبدیل شده است.

متا فیسبوک

فیسبوک، قدم به دنیای متاورس گذاشت!

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک، یکی از اولین کسانی بود که قدم در راه تحقق متاورس نهاد. او در وصف دنیای متاورس این‌گونه گفته: «در دنیای مجازی متاورس هرکسی می‌تواند هرکاری را که تصور می‌کند انجام دهد. با دوستان یا اعضای خانواده خود دور هم جمع شوند، کار کنند، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، با یکدیگر بازی کنند، به خرید بروند، و به طور کلی تمامی تجربه‌هایی که انجام آن‌ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی‌توان تصور کرد، از نزدیک حس کنند».

اما تنها فیسبوک نیست که درها را به روی دنیای متاورس باز کرده است، شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و سونی در انجمن XR به فیسبوک ملحق شده‌اند؛ کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بزرگ فناوری که هدف آن، شکل دادن به آینده واقعیت تجربی (experiential reality) است.

ولی هنوز نحوه اتصال بسترهای برخط ( پلتفرم‌های آنلاین) شرکت‌های فناوری شناسایی نشده است. چرا که متاورس یک فضای یکپارچه مجازی است شرکت‌های فعال در آن ناگزیرند که در مورد استاندارد مشخصی برای ارائه فضاهای زیر مجموعه فرا جهان به توافق برسند.

متاورس و مارک زاکربرگ

برخی از پروژه‌های متاورس

متاورس شامل پروژه‌های متعددی است که برخی از آن‌ها امکان کسب درآمد را نیز به کاربران می‌دهد. مهم‌ترین پروژه‌های متاورسی به شرح زیر هستند:

دیسنترالند (Decentraland)

پلتفرم دیسنترالند یک دنیای مجازی است که در آن افراد می‌توانند روی بلاکچین اتریوم زمین خرید و فروش کنند، ساختمان‌هایی مثل شهربازی بسازند و حتی از آن‌ها کسب درآمد کنند.

decentraland

سند باکس (Sandbox)

سند باکس (Sandbox) یکی از بازی‌های ترند سال ۲۰۲۱ مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. ساختار و طراحی این گیم بسیار شبیه بازی‌های معروف ماین‌کرافت و فکتوریو است. اما آنچه که سندباکس را متمایز می‌کند قابلیت Play To Earn یا کسب درآمد در حین بازی است.

سندباکس

ناکاموتو (Nakamoto)

ناکاموتو گیمز یک اکوسیستم متمرکز بر بازی است که هدف آن، کسب درآمد مردم سراسر جهان از طریق بازی‌های بلاک‌چین است. در این بازی هم مثل بازی دیسنترالند، کاربران امکان خرید زمین‌های مجازی، ساختن و فروش آن را دارند. در بازی ناکاموتو، توکن‌های قابل معاوضه به نام ناکا شناخته می‌شود که ارز دیجیتال بسیار مناسب و روبه‌رشدی محسوب می‌شود.

ناکاورس

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی از بازی‌های داغ کریپتویی موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. در اکسی اینفینیتی کاربران می‌توانند حیوانات موردعلاقه خود را به‌صورت مجازی پرورش داده و با استفاده از آن‌ها کسب درآمد کنند.

این بازی بر ‌پایه بلاک‌چین اتریوم ساخته شده و دو توکن با نام‌های AXS و SLP دارد. توکن‌های SLP (Small Love Potion) به معنای معجون عشق کوچک قابلیت تبدیل به پول نقد در صرافی‌ها دارند.

اکسی اینفینیتی

آینده در متاورس خواهد گذشت

متاورس دنیای جدیدی است که بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌شود. متاورس دنیای دیگری است که امکان ثابت نگه داشتن زمان، مشاهده تغییرات، روند زندگی و حتی بازگشت به عقب و سفر در زمان در آن وجود دارد.

هنوز کسی نمی‌داند دقیقا متاورس ما را به کجا می‌برد و چه تجربیات متفاوتی در دنیای جدید خواهیم داشت.

 اگر در گذشته برای سرگرمی بازی می‌کردید، اکنون وقت آن رسیده که در دنیای بازی‌ها سرمایه‌گذاری و شروع به کسب درآمد کنید.

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *