کریپتوکارنسی

این روزها تب و تاب رمزارز یا کریپتوکارنسی آن‌قدر داغ است که هرجا می‌روید حرف از پرش یا ریزش و تحلیل یکی از کریپتوکارنسی‌هاست. اگر تاکنون اقدامی برای ورود به این بازار پرهیجان نداشتید، با این مطلب بلاگ آتی‌پی همراه شوید.

کریپتوکارنسی به چه معناست؟

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری (crypto) و کارنسی به معنی ارز (currency) تشکیل شده است. کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول‌های دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از تکنیک کریپتوگرافی یا رمزنگاری برای تراکنش‌های مالی استفاده شده ‌است.

تاریخچه رمزارز

اولین بار دیوید چام (David Chaum) یک ارز دیجیتال با نام DigiCash را اختراع کرد که به نظرش این پول، پرداختی‌های راحت و ایمن کالاها و خدمات را بر روی اینترنت ممکن می‌ساخت. ولی ۱۰ سال زودتر از موعد اختراع شد و برای این که پول دیجیتالی کار کند، نیازمند تقاضا به ایجاد شیوه تجارت الکترونیک مانند ترید آنلاین بود که این امر در نیمه دوم دهه نود شروع شد. در نهایت در سال ۱۹۹۹ پروژه پول دیجیتال DigiCash شکست خورد.

بعد از DigiCash، راه آفرینش ارز دیجیتال متوقف نشد و سرطان‌شناسی به نام Douglas Jackson همراه با وکیلی به نام Barry Downey، ارز E-gold را خلق کردند. ایده آنها این بود که سکه‌های طلا را در یک جعبه امن در شهر ملبورن فلوریدا بگذارند، سپس وب‌سایتی ایجاد کنند که سهم‌های دیجیتالی از این سکه‌های طلا را در آن بفروشند. این ارز جدید، E-gold نام‌گذاری شد. اما در نهایت با وضع قانون جدیدی در آمریکا، انتقال پول بدون مجوز دیگر امکان­پذیر نبود و اینجا بود که داستان E-gold به پایان رسید.

سرانجام ساتوشی ناکاموتو با استناد به تجربه‌های تلخ پیشکسوتان ارز دیجیتال، در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را به بازار عرضه کرد. البته تاکنون هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نشده و ادعاهای متعددی مبنی بر هویت وی وجود دارد.

و حالا با گذشت ۱۳ سال از تولد بیت کوین، روز به روز بر محبوبیت و ارزش کریپتوکارنسی‌ها به خصوص بیت کوین افزوده می‌شود.

دسته‌بندی ارزهای دیجیتال

رمزارزها در واقع یک رشته کد هستند که بر روی بستری مانند یک دفتر عمومی کل توزیع شده با نام بلاکچین ثبت می‌‌شوند. بلاکچین سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می‌کند و به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود. تمام کاربران شبکه به بلاکچین دسترسی دارند و این بستر از هر گونه دخالت‌های خارجی مصون است.

کریپتوکارنسی به ۲ دسته کوین و توکن تقسیم می­‌شود:

  • کوین­‌ها بلاکچین اختصاصی خود را دارند، مانند بیت کوین
  • توکن­‌ها بلاکچین اختصاصی ندارند و بر روی بلاکچین سایر کوین­‌ها کار می­‌کنند، مانند تتر (USDT) بر پایه‌ی اتریوم

چند ارز دیجیتال معروف عبارتند از:بیت کوین، لایت کوینLitecoin، اتریومEthereum، بتBAT، نم NEM، نئو NEO، بایننس کوین BNB، ترون TRON، ایاس EOS

استخراج کریپتوکارنسی

به افراد و دستگاه‌هایی که رمزارز تولید می‌کنند، ماینر (miner) و به فرآیند تولید رمزامرز، ماینینگ(mining)  یا استخراج گفته می‌شود.

هر بار که ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند، یک بلاک به بلاکچین در شبکه اضافه می‌شود. استخراج رمزارزها یک فرآیند دشوار و نسبتا زمانبر است که به دستگاه‌‌هایی با قدرت محاسباتی بسیار بالا و مصرف برق نیاز دارد. در نظر داشته باشید که تمامی رمزارزها قابلیت استخراج ندارند!

آینده کریپتوکارنسی

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال این روزها بازار داغی دارد و توانسته اعتماد مردم را به خود جلب کند. کریپتوکارنسی‌ها به دلیل نقدشوندگی سریع و بعضا سودهای خوب، بسیار رایج شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده افراد بیشتری نسبت به حال، نسبت به خرید و فروش و سرمایه­‌گذاری بر روی رمزارز تمایل بیشتری نشان دهند.

با توجه به افزایش روزافزون تعداد کریپتوکارنسی‌های ارائه شده در بازار، ممکن است برای انتخاب کریپتوکارنسی مناسب، دچار سردرگمی شوید. برای رفع این سردرگمی بهتر است اول مشخص کنید که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کوتاه مدت داشته باشید یا بلند مدت؟

زیرا برخی ارزها تنها برای سرمایه گذاری در بلندمدت مناسب هستند و برای کوتاه مدت گزینه خوبی به شمار نمی‌آیند. از طرف دیگر باید رمزارزهای موردنظر خود را به دقت تحلیل کنید تا بتوانید در مورد آینده آن‌ها تصمیم بگیرید. اما آن چه که واضح است آینده ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم بسیار روشن است و احتمال اینکه افت ارزش قابل توجه داشته باشند، کمتر است.

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *